Lastenkulttuurin julkaisuja
Lastenkulttuurin parissa julkaisutoiminta on monipuolista ja se linkittyy moniin taiteen ja tutkimuksen aloihin. Tekijöinä on niin tutkijoita, kirjailijoita, taiteilijoita, organisaatioita kuin lapsiakin.
Lastenkulttuurikeskuksissa tuotetaan julkaisuja usein eri hankkeiden osana tutkimuslähtöisesti, tuoden esille eri toimintamalleja ja taiteellista prosessia. Painettujen kirjojen lisäksi julkaisutoimintaa on lisäksi mm. musiikin ja elokuvataiteen parissa. Monet julkaisuista ovat saatavilla suoraan verkosta.
Lista on tarkistettu viimeksi 5/2021
Kristallikruunuja ja samettiverhoja : koulut ja taidetoimijat yhteistyössä Taidetestaajat-hankkeessa
| Tarja Pääjoki / Taideyliopisto | 2021 | ISBN 978-952-353-035-5 | ISBN 978-952-353-025-6 (pdf)
Menisitkö uudelleen? Kasiluokkalaiset taidetta testaamassa | toim. Waronen Aune | 2020 | ISBN 978-952-7047-24-8
Taidetestaajat, opettajan opas | 2020 | ISBN 978-952-7047-26-2
Taidekasvattajan lukuopas perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (pdf)
Tämän oppaan tarkoituksena on tuoda opetussuunnitelmasta esiin muutamia kohtia ja ajatuksia, jotka voivat toimia taidekasvattajan inspiraation lähteenä suunniteltaessa taidevierailukokonaisuuksia kouluryhmille ja toisaalta opettajille heidän miettiessä sitä, miten taidekokemusta voi käsitellä koulussa oikeastaan minkä tahansa oppiaineen ja erityisesti laaja-alaisen osaamisen näkökulmasta.
Lukuliike on hallitusohjelmaan kirjattu jatkuva ohjelma, jonka tavoitteena on edistää Suomessa asuvien lukutaitoa, lapset ja nuoret edellä. Lukuliike pyrkii laajentamaan lukutaidon käsitettä ja tuomaan esiin monilukutaitoa sekä monikielisyyttä.
Lukuliike – Lasten ja nuorten lukutaidon kehittämisen suuntaviivat | Opetus- ja kulttuuriministeriö | Lukutaitofoorumi | 2018 |
Suuntaviivat (pdf)
Aikamatka elokuvaan – Elokuvan historian oppimateriaali peruskouluille ja lukioille. | Tommi Nevala/Valveen elokuvakoulu | 2015 | ISBN: 978-952-5465-97-6
Meidän dokkari – yhteisöllisen dokumenttielokuvan menetelmä. | Antti Haaranen ja Virve Ahola/ Valveen elokuvakoulu | 2015 | ISBN: 978-952-5465-89-1
Myrsky hatusta – matka taiteilijan maailmaan
| Toim. Outi Korhonen, Kust. Suomen lasten ja nuorten kuvataidekoulujen liitto ry | 2016 | ISBN: 978-952-68437-2-8
Hetken häive | toim. Setälä Päivi | 2008 | ISBN 973-952-5648-12-6 |
Lapsi kuvan takana. Erityisiä piirteitä lasten valokuvailmaisussa | Setälä Päivi | 2013 | ISBN 978-952-5818-24-6
Väitöskirjatutkimus lasten valokuvailmaisusta.
Leikkipaikka | toim. Setälä Päivi | 2006 | ISBN 952-5648-02-8 | Tiedustelut lastenkulttuuriverkosto@pori.fi
Taidetta Ympäri ja Ämpäri II | toim. Ramstedt-Salonen Mirja | 2004 | ISBN 951-9355-89-8 | Tiedustelut mirja.ramstedt-salonen(at)pori.fi
Polku – Porin kulttuuripoliittinen ohjelma 2002 – 2008 / Lapset ja nuoret | toim. Nummelin Esko ja Setälä Päivi | 2002 | ISBN 951-9355-77-4 | Tiedustelut lastenkulttuuriverkosto(at)pori.fi
Hankkeissa tuotetut tutkimustulokset ja raportit
Lastenkulttuurikeskukset osallisuutta tuottamassa – Huoltajien taustat ja kokemukset taide- ja kulttuurikasvatukseen osallistumisen määrittäjinä | Mari Martin | 2018 |
Tutkimus (pdf)
SATA – saavutettava lastenkulttuuri ja taiteen perusopetus | Elina Helén | 2016 |
SATA-hanke, esiselvitysraportti 2016 (pdf)
Tillgänglig barnkultur | Sanna Huldén ja Luckan r.f | 2016 |
Strömmande kultur (pdf)
Tillgänglig barnkultur -rapport (pdf)
Kansainväliset tutkimukset
World Health Organization (WHO)
What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? A scoping review (2019)
Lataa tutkimusraportti täältä
Saavutettavampaa taideopetusta erityislapsille : Case Helsingin kulttuurikeskuksen 5×2-taideopetus | Mirka Nokka | 2017 | Humak |
Opinnäytetyö (pdf)
”Ei tarvitsisi aina olla mitään suurta” : Pohjois-Savon opettajien käsityksiä kulttuurikasvatuksen mahdollisuuksista ja haasteista | Liisa Hämäläinen | 2016 | Humak |
Opinnäytetyö (pdf)
Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua | Liisa Laitinen | 2017 | Turun AMK, Taikusydän |
Tutkimusjulkaisu (pdf)
Nuorten kokemien elämysten yksilölliset ja yhteisölliset merkitykset | Katariina Löfblom | 2013 |
Väitöskirja (pdf)
Lasten ja nuorten vapaa-aikatutkimukset | Valtion nuorisoasiain neuvottelukunta, Nuorisotutkimusverkosto, opetus- ja kulttuurministeriö sekä Valtion liikuntaneuvosto
Vauvojen värikylpy | toim. Setälä Päivi | 2011 | ISBN 978-952-5648-28-7
Babyfärgbad | redaktör Setälä Päivi | 2015 | ISBN 978-952-5648-58-4
The Experiential Colour Workshop for Babies | edit Setälä Päivi | 2015 | ISBN 978-952-5648-59-1
Seikkailuopas elokuvakerhoille | Minea Taivalaho ja Jukka Marjusaari | Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut, Oulun lastenkulttuurikeskus, Valveen elokuvakoulu, Koulujen elokuvaviikko| 2020
Children of Wartime – opettajan oheismateriaali | Rautjärven kunta, Lappeenrannan teknillinen yliopisto ja Tarton yliopisto: From War History To Modern Education -hanke
Draaman kaarella – opettajan oheismateriaali | Riku Laakkonen sekä kulttuurikasvatusyksikkö TAITE | 2011 |
Educational material for music and dance | Nordic Sounds project
Etsimessä ammatti – opettajan oheismateriaali | Jani Ikonen sekä kulttuurikasvatusyksikkö TAITE | 2011 |
Käynti kulttuurihistoriallisessa museossa – opettajan oheismateriaali | Tiina Piispanen ja Janina Ahlfors, kulttuurikasvatusyksikkö TAITE | 2011 |
Lavakarismaa! – opettajan oheismateriaali | Kaisa Hietaniemi ja Katja Ranta-Penttilä sekä kulttuurikasvatusyksikkö TAITE | 2013 |
Maan povesta – opettajan oheismateriaali | Marja-Leena Seilo ja Miisu Toukomaa sekä kulttuurikasvatusyksikkö TAITE | 2011 |
Pääosassa – opettajan oheismateriaali | Marjo Hämäläinen sekä kulttuurikasvatusyksikkö TAITE | 2009
Rytmireilaaja – opettajan oheismateriaali | Niko Ronimus sekä kulttuurikasvatusyksikkö TAITE | 2013 |
Sanan siivellä – opettajan oheismateriaali | Anna Isoaro ja Henna Laininen sekä kulttuurikasvatusyksikkö TAITE | 2013 |
Kansalliskirjaston julkaisuarkisto Doria
Kansallinen julkaisuportaali julkaisutietojen kokoajana
Juuli-julkaisutietoportaali
Tilastokeskus
Kulttuuripoliittisen tutkimuksen edistämissäätiö Cupore
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisut
Lapsiasiavaltuutetun julkaisut
Lastenkirjainstituutin julkaisut
Lukulamppu
Digitaalinen satupalvelu Iltasatu
Suomen kirjasäätiö
Kemin sarjakuvakeskus
Kulttuuria kaikille
Kirjastot
Lapsuudentutkimuksen seura ry.
http://www.lapsuudentutkimus.fi/
Lapsuudentutkimuksen seura kerää lapsuudentutkimuksen tutkijoita ympäri Suomea.
Nuorisotutkimusseura ry
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/
Nuorisotutkimusseura edistää monitieteistä nuorisotutkimusta sen yhteydessä toimivan Nuorisotutkimus-verkoston kautta. Julkaisusarjasta löytyy ajankohtaisia nuoruutta koskevia väitöskirjoja, monografioita, artikkelikokoelmia ja tutkimusraportteja.
Taidepedagogit lastenkulttuurin kehittäjinä varhaiskasvatuksen arjessa
https://taikava.wordpress.com/
Vantaan Taikava -hanke on ajankohtainen seurantatutkimus taidekasvatustoiminnan vaikuttavuudesta.
Kulttuuripoliittisen tutkimuksen edistämissäätiö Cupore
http://www.cupore.fi/julkaisut.php
Cupore tuottaa tutkimustietoa, joka usein sivuaa myös lasten- ja nuortenkulttuuria.
Terveyden ja hyvinvoinnin tutkimuslaitos
https://www.thl.fi/fi/julkaisut
THL tuottaa vuosittain huomattavan määrän hyvinvointiin liittyviä julkaisuja. THL:n Lastenkulttuurijulkaisuja:
Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa (2009)
Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa
Taiteen edistämiskeskus
http://www.taike.fi
Taiteen edistämiskeskus tuottaa julkaisuja ja tilastotietoa taiteesta ja kulttuurista.
Lastenkirjainstituutti
http://www.lastenkirjainstituutti.fi/julkaisut/
Lastenkirjainstituutin julkaisusarjan tarkoituksena on edistää lasten- ja nuortenkirjallisuuden tuntemusta, opetusta ja tutkimusta.
BIN Norden- pohjoismainen lastenkulttuurintutkijaverkosto
http://bin-norden.org/
BIN Norden on lastenkultturintutkijaverkosto, joka tekee laaja-alaista lastenkulttuuritutkimusta mm. lapsuuden kulttuurihistoriasta,
Lapset kertovat ja toimivat ry
http://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat
LKT:n tutkimuksen kohteena ovat erityisesti lasten ja nuorten tuottama tieto, kulttuuri ja toimintatavat sekä lasten ja aikuisten yhteistyö, yhteisöllisyys ja osallisuus.